2011. szeptember 3., szombat

Hangmérnök mínusz hang = ?

Egy érdekes mikrofonozási technika. Néha szeretnék profi hangmérnök lenni, hogy be tudjam egyedül fejezni a bonyolultabb, soksávos, nagyobb szakmai tudást igénylő felvételeket is... :) Talán nem tudja mindenki, hogy amiket ma otthoni körülmények között meg lehet csinálni, az tizenöt éve csak egy jól felszerelt, körülbelül - akkori pénzen - húszmilliós felszerelésű stúdióban volt lehetséges.  
(Én például '93-94 körül sokat dolgoztam zenészként meg zenei rendezőként is a Lónyay utcában található Utopia stúdióban (később Lágymányoson a Golden Sound-ban, korábban meg a Tom-tom-ban, a Rádió nyolcasban meg a huszonkettesben (szegény kisspista, vele szerettem legjobban dolgozni)... Ma már csak annyi a kapcsolatom az Utopiával, hogy mindennap elbiciklizem előtte. Igazából soha nem is szerettem azt a stúdiót... És sajnos sosem figyeltem - műszaki értelemben legalábbis - arra, mit csinál a hangmérnök, ezt ma már bánom.)  
Tehát mondható, hogy ma már a hangfelvétel részhez (tegyük hozzá, szinte)  egy izmos számítógép kell, meg néhány hardver. A keverés más tészta, oda kell a profi stúdió. (A drágább hardverekhez a szükséges szoftverek lite verzióit is megkapja az ember, pl. egy Cubase Lite-ot. Mindenképp kell egy jó, majdnem 0 latency-t tudó hangkártya. Nekem egy Liquid Saffire 56-om van, ami még csak alsó középkategóriának számít stúdiós berkekben. Nagyon fontos a jó minőségű előfok, én egy Focusrite ISA One-t használok, ami brutál hangminőséget produkál, szinte 0 zajjal. (A Saffire 56 mikrofonbemeneteivel összevetve ég és föld a különbség, pedig az is elég profi, igaz arra nyolc mikit lehet rátolni egyszerre, ami akár egy dobfelvételhez is elég, az ISA One meg csak egycsatornás.)
Élő dobot meg szaxofont persze nálam nem lehet rögzíteni, mert a szomszédok harakirit követnének el valszeg. Az éneket a gardróbban kialakított kuckóban szoktam felvenni, mert ott a legjobb az akusztika. A gitár nem hangos, de vettem már fel cserép és üveg ütőhangszereket, csellót (a kis előszobában), ez utóbbi hangerő szempontjából határeset. De még eddig nem szóltak. A kész sávokat elviszem a stúdióba, és a keverést profi hangmérnökre bízom. Ez egy komoly szakma, az olyan, a témában csak érintőleg járatos díszpintyek, mint én, ne turkáljanak bele a felnőttek dolgába...
Múltkor Noszticzius Vili barátom tartott a stúdiójában nekem egy egyszemélyes továbbképzést a témában. A gázsija is baráti volt, egy üveg Unicum :) Nagyon érdekes dolgokat mondott, minden hangmérnök-palántának ajánlom, hogy részt vegyen valamelyik tanfolyamán, amit ugyan nem fog ilyen olcsón megúszni, de a befektetés bőven megéri.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése