2011. szeptember 30., péntek

Hangfoglalás

Talán holnap végre nyugisan megnézem, amire még nem volt példa (egyszer voltam tavaly, de Eszterrel csak végigszaladtunk). Nem vagyok az a kiállításjáró típus, amíg újságot csináltunk, állandóan járni kellett, Kölnbe a Photokinára meg Berlinbe az IFA-ra (utóbbira az EISA-tagság miatt), egy idő után besokalltam. Hangszereket utoljára Frankfurtban taperoltam kiállításon pár éve, a Musikmessén. 
Eleve nem nagyon szeretem a vasakat, a szoftverhangszerek híve vagyok már pár éve (talán a korábbi állandó cipelés miatt van tudat alatt ellenérzésem a "dobozos" szintetizátorokkal kapcsolatban... emlékszem, egyszer egy turné során egy komoly pukli nőtt a csuklómon az állandó emelgetéstől, dögnehéz konténer keménytok, taxiba be-ki, turnébuszba be-ki, stb., ami csak egy év után múlt el teljesen.)
A hardveres digitális zongorák pedig egyáltalán nem összemérhetők szoftveres kollégáikkal. Az előbbiek közül még a legdrágább típusok is műanyaghangot produkálnak - szerintem. Bár sokan el vannak ájulva a Nordtól, mások a Rolandtól vagy a Korgtól, egyesek a Yamahától... színpadon működnek ezek a cuccok, de stúdióban... vagy egy igazi akusztikus, vagy szükség esetén szoftver. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy egy zongorát tisztességesen lemodellezni embertpróbáló feladat és sok gigabájtnyi adat, hiszen a hangok egyenkénti mintavétele (különböző hangerőknél) hatalmas meló, de még ez is eltörpül a különböző egyéb hangi adalékok reprodukálása mellett. Pedig a különböző pedálzajok, a hangok összezúgása, a felharmonikusok, a koppanások stb. teszik igazán valószerűvé a zongora digitális utánzatát.
  
A bekötött videón Alicia Keys zongoráját mintázta le a Native Instruments, nem olyan rossz darab... Az én favoritom (nem árulom el, melyik típus, különben is már új verzió létezik belőle (szerzői jogi viták miatt)... de az nekem nagyon nem tetszik, ezért a régit használom) akkor is ad hangot, ha csak a pedált nyomom le és eresztem vissza, mint az igazi, a billentyűkhöz még hozzá se nyúltam. 
Ráadásul a szoftverzongorákhoz - az erős számítógép mellett - csak egy latencymentes hangkártyára van szükség, meg persze egy (kalapácsmechanikás) masterkeyboardra, ha nem egérrel akarjuk bepötyögni a hangokat... :)
Na mindegy, holnap körülnézek, régóta akarok egy udut, meg biztos tele lesz régi arcokkal a terep. Gerendás Peti pölö biztos ott lesz, mert vele tegnapelőtt forgattunk, és mondta, hogy mindhárom nap háromszor játszik...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése