2011. október 22., szombat

A diktátor

Az Örökmozgó, ahol a múltkor a Zongoramánia című filmet láttam, régen Mátra filmszínház volt. Később mese- és ifjúsági mozi lett, de a hetvenes években még nem volt ilyen titulusa. Apukám ide vitt el - ha emlékezetem nem csal - megnézni a Diktátor című filmet, Chaplin zseniális alkotását, amit én mindenképpen a filmtörténet legjei közé sorolok. A dupla szerepben látható Chaplin egyszerre játssza Hitlert, és egy rá megszólalásig hasonlító zsidó borbélyt. A film 1940-ben készült, és Chaplin utólag azt nyilatkozta, ha tudta volna, mi történik a háború vége felé, soha nem csinálta volna meg. A film egyébként hollywoodi szuperprodukció volt, abban a korban szokatlan, extra magas költségvetéssel. (Érdemes megnézni a DVD extrái között a nem túl rég előkerült színes werkfilmet, amit részben Chaplin testvére készített.) Közvetve ahhoz is hozzájárult, hogy Chaplint a háború után gyakorlatilag "száműzték" Európába. Svájcban telepedett le és ott is halt meg 1977 karácsonyán.




2 megjegyzés:

  1. nem lehet, hogy összecsúszott két mozi? én azt hiszem, a korábbi Mátra mozi a jelenlegi Örökmozgó (itt volt a film), az egykori Horizont pedig egy megállóval odébb most egy keresztény felekezet gyülekezeti terme. mindig elfelejtem, melyiké

    VálaszTörlés
  2. Igazad van, köszönöm, javítottam, mást írtam és másra gondoltam. A Horizont korábban Híradó moziként funkcionált, most nem tudom, mi van vele, ezek szerint Te jobban képben vagy. Régen a Híradó moziba folytatólagosan is be lehetett ülni, mondjuk az előadás felénél, és az elejét megnézni a következőből. Mivel híradókat adtak, ezért nem nagyon csorbult így az "élmény"... :)

    VálaszTörlés