2014. május 11., vasárnap

Talált pénz

Talán pont Degen Árpád születésnapján történhetett, hogy a Bécsi úton, az Eurocenter előtt futó járdán találtam egy érmét. Akkor még nem gondoltam, hogy azzal, hogy felvettem és zsebrevágtam, majd néhány hétig az íróasztalomon őrizgettem, megismerek egy új tájat, egy új növényt és a múlt egy tudósát, aki mindkettőhöz köthető. Annyi volt a célom csak, hogy beszkenneljem az egyébként nem túl érdekes pénzdarabot, és feltegyem ide, mint talált tárgyat, a gazdáját keresve ( :) ). De valahogy nem sikerült annyira jól a szkennelés, ezért rákerestem a neten (fotózni persze lusta voltam, mert akkor állványozni kellett volna az erkélyen, beállítani stb., így gyorsabb és egyszerűbb volt, persze úgy meg tökéletes lett volna a minőség). És akkor figyeltem fel az érme hátoldalán található növényre. Igazából rendes magyar neve sincsen (pontosabban nem tűnik annak), velebiti degenia, vagy horvátul velebitska degenija... Egy kis sárga virágú növényke, a hegyek sziklás részeinek lakója. 

Mondhatnánk, hogy a horvátok pilisi lenje, bár rokonságban nincsenek, mindkettő endemikus és reliktum faj.
Csakhogy a horvátok sokkal nagyobb becsben tartják a sajátjukat. Idén már ötven éve, hogy törvény is védi e kis szerény kinézetű növénykét. Nem hinném, hogy a pilisi len valaha is felkerül egy magyar pénzérmére, sokkal több esélye van erre Buzánszky Jenő első rongylabdájának, amivel a harmincas évek elején az újdombóvári vasútállomás mögött csapatták a tócsák között.
De visszatérve a degeniára, megnéztem mindenféle útifilmeket az Észak-Velebiti Nemzeti Parkról. Gyönyörű hely, és nyilván vérbeli turistakörökben nagyon ismert, számomra újdonság volt, így a gyermek kíváncsiságával nézegettem a (nem túl jó minőségű, és nem is nagyon friss) videókat. 
Aztán megpróbáltam a növénykéről is valamivel több információhoz jutni, például hogy a növénycsalád rejt-e más tagokat a világ vagy a kontinens más részein, és így bukkantam a felfedezőre, aki a már említett Degen Árpád.
Hát ilyen picin múlnak dolgok, például az, hogy talán egyszer odamegyek fotózni és kirándulni az életben, és ez megint újabb és újabb fordulatokat hozhat...
Hogy találtam egy pénzérmét a járdán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése