2015. május 26., kedd

Lélekkép 2

Aki a fotográfia történetével egy kicsit is foglalkozott, bizonyára találkozott már az úgynevezett szellemfotó fogalmával. A XIX. század második felétől nagy titokzatosság övezte ezeket a felvételeket, amiket azonban ha jobban megvizsgálunk, gyaníthatóan fennáll a szándékos manipuláció vagy egy véletlenül megörökített jelenségbe történő utólagos belemagyarázás esélye.


Mindenesetre meglepő, hogy a Pannonhalma Borbirodalom pincéjében készült fotón valami olyasmit találtam, aminek elvileg nem kellene ott lennie, sőt, amikor a kép készült, nem is vettem észre, hogy ott van. Két beállítást csináltam több expóval, az első egy hagyományos képeslapszerű hordós-gyertyás kompozíció. Körülöttem ekkor öt-hat ember állt és beszélgettek. Majd miután ők kimentek (egy hosszú, keskeny alagút vezet ki a pincéből), átmentem a szemközti oldalra, és onnan is készítettem egy képet. Ami feltűnt, az a gyertyák szokatlanul puha fénye és az, hogy hirtelen olyan csend lett. 

Részlet a fotóból
A fotó elkészülte után siettem a többiek után, az állványt már csak az étteremben csuktam össze. Hogy mi van a képen, azt már csak itthon láttam.
Természetesen ez a felvétel is színes eredetiben, de az észlelhetőségen ez semmit sem változtat, a kép hangulatán viszont igen. Tehát ki mit gondol: vajon mi van a képen? A megfejtést azért nem fogom elárulni, mert én sem tudom valójában. (Ez utóbbi már nem így van, mert azóta rájöttem, és nemcsak én...)
Ha valaki esetleg kételkedik a kép hitelességében, annak szívesen megmutatom az eredeti raw-fájlt.

Az első beállítás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése